دیگر صفحه‌ها

گزارشی از مصوبه مجلس / جزئیات افزایش حقوق کارمندان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جزئیات افزایش حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت در سال آینده را تعیین کردند.
به گزارش «ایران»، نمایندگان در بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۳۹۷ مقرر کردند؛ افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر از قبیل اعضای هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشگری و قضات به طور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام می‌گیرد؛ به نحوی که «تفاوت تطبیق» موضوع ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر ماه ۱۳۸۶ در حکم حقوق، بدون تغییر باقی بماند.


نمایندگان در ادامه و در بررسی ساز و کار افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده، دولت را مکلف کردند «حقوق و مزایای مستمر گروه‌های مختلف حقوق بگیر شاغل دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیأت علمی و قضات را به صورت پلکانی نزولی به گونه‌ای افزایش دهد که طبقات پایین‌تر افزایش حقوق بیشتری داشته باشد. حداکثر میزان افزایش حقوق ۲۰ درصد خواهد بود.»
همچنین بر اساس بخش دیگری از این مصوبه «مقامات موجود ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری شامل رؤسای سه قوه، معاونان رئیس جمهور، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس، سفرا، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره و رؤسای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، استانداران و شهرداران مراکز استان‌ها و اعضای شورای شهر مراکز استان‌ها در سال ۱۳۹۷ مشمول افزایش حقوق نمی‌شوند.»
در جریان بررسی این دو بند معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از دولت و در مخالفت با عدم افزایش حقوق اعضای هیأت علمی و قضات، افزایش نیافتن این دو گروه را به معنای مالیات بر علم و مالیات بر عدل توصیف کرد و آن را مغایر سیاست‌های کلی علم و فناوری در زمینه بهبود معیشت استادان و نیز مخالف قانون برنامه ششم توسعه توصیف کرد.
همچنین در این جریان پیشنهادی مطرح شد که از سال آینده حقوق همه کارکنان دولت به صورت مساوی افزایش یابد اما به دولت اجازه داده شود تا حقوق طبقات پایین را تا ۱۰ درصد بیشتر افزایش دهد اما در نهایت هیچ کدام از این پیشنهادها به تصویب نرسید و متن مورد اشاره مورد موافقت مجلس قرار گرفت.
ضمناً مجلس اعطای هرگونه تسهیلات به مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و رؤسای دستگاه‌های اجرایی را ممنوع اعلام کرد.
ساز و کار بازخرید کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان تعیین شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار بازخرید کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری را برای سال ۹۷ تعیین کردند.
به گزارش «ایران»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی دیروز و در بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال آینده کل کشور، ساز و کار بازخرید کارکنان دستگاه های اجرایی و همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان را تعیین کردند.
نمایندگان در بند «ب» تبصره ۱۲ لایحه بودجه، به دستگاه های اجرایی اجازه دادند، «از محل فروش اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد در اختیار خود به‌استثنای انفال و اموال دستگاه های زیر نظر مقام معظم رهبری و موارد مصداق مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی و پس از واریز به درآمد عمومی، نسبت به بازخرید کارکنان مازاد رسمی و غیررسمی و پرداخت پاداش پایان خدمت به افرادی که با رعایت ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی و اصل ۸۳ قانون اساسی بازخرید یا بازنشسته می‌شوند، از محل اعتبار ردیف ۳۶- ۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون مطابق آیین‌نامه اجرایی که توسط سازمان‌های «برنامه و بودجه کشور»، «اداری و استخدامی کشور» و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدام کنند.»
نمایندگان همچنین در بند (ج) دولت را مجاز کردند «اعتبار ردیف ۳۷- ۵۵۰۰۰۰ جدول شماره(۹) این قانون را برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با اولویت کسانی که دریافتی‌ماهانه آنها کمتر از بیست‌ میلیون(۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال است، براساس آیین‌نامه اجرایی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری دستگاه های ذی‌ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهد».
بر این اساس، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند افزایش احکام حقوقی سال ۱۳۹۷ بازنشستگان ذی‌نفع ناشی از اجرای این حکم را از اول فروردین ۱۳۹۷ اعمال کنند.
سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت تعیین شد
نمایندگان مجلس با الحاق بندی به لایحه بودجه، سقف پاداش پایان خدمت کارمندان دولت را حداکثر معادل ۷ برابر حداقل حقوق و مزایا تعیین کردند.
پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه معتقد بود این امر موجب دلسردی قضات و هیأت علمی دانشگاه‌ها شده و منجر به بازنشستگی زودهنگام آنها می‌شود، اما غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: ۸۰ درصد از اعضای هیأت علمی در کشور ما زیر ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرند که با این مصوبه مشکلی پیدا نمی‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه در هیچ جای دنیا هیچ منطق سیاسی و اجتماعی ایجاب نمی‌کند که فردی بعد از بازنشستگی یک میلیارد پاداش بازنشستگی بگیرد، افزود: من خودم از کسی که پیشنهاد پاداش بازنشستگی را در قانون داده است، شنیدم که از این اقدام خود پشیمان است. وزارت بهداشت برای پرداخت پاداش بازنشستگی کارمندان خود هزار میلیارد و وزارت آموزش و پرورش سه هزار میلیارد کسری بودجه دارد.
تاج گردون اظهار داشت: امروز مردم صحبت‌هایی را شنیدند و توقع دارند این روند اصلاح شود. بالاخره نمایندگان مقرر کردند پاداش پایان خدمت کارکنان دولت حداکثر معادل ۷ برابر حداقل حقوق و مزایا در ازای هر سال خدمت محاسبه شود.
این بند با ۱۴۱ رأی موافق،   ۴۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید. براساس این بند پاداش پایان خدمت موضوع قانون «پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری کارکنان دولت» و پاداش‌های مشابه به مقامات، رؤسا و مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی، موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل ۷ برابر حداقل حقوق ومزایای موضوع ماده ۷۶ قانون خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت تا سقف ۳۰ سال که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد، خواهد بود.
هر گونه پرداخت خارج از ضوابط این قانون، تحت این عنوان و عناوین مشابه در حکم تصرف در اموال عمومی است.

گفت وگو با استانداران سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری

شیما جهان بخش
انتخاب سیستان وبلوچستان به‌عنوان نخستین مقصد سفر استانی رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم، نشان از عزم جدی دولت برای آبادانی و پیشرفت این استان دارد. سیستان و بلوچستان با وجود گستردگی زیاد و داشتن ظرفیت‌های فراوان مرزی، معدنی، تجاری و بازرگانی، ترانزیت، کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و آثار باستانی و تاریخی و داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور در سال‌های گذشته از توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها بازمانده بود، اما دولت نگاه ویژه‌ای به این استان داشته و گام‌های ارزشمندی را در راستای توسعه و محرومیت‌زدایی از چهره آن برداشته است. داشتن مرزهای طولانی آبی و خاکی، رنج استان از خشکسالی‌های 17 ساله، کاهش منابع آبی، مشکلات بادهای موسمی و ریزگردها و...از جمله ویژگی‌های خاص این استان است که برای انتخاب فردی شایسته برای سکانداری استانداری مد نظر دولت قرارگرفته است.«سید دانیال محبی»، استاندارسیستان و بلوچستان که در دولت هشتم معاونت سیاسی‌ـ  امنیتی استانداری این استان را نیز برعهده داشته در گفت‌و‌گو با «ایران» به تشریح راهکارها و برنامه‌های دولت به منظور برون رفت از مشکلات موجود و از سوی دیگر توسعه استان پرداخت.

کم آبی و خشکسالی‌های پی در پی یکی از مشکلات فراروی کشور است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان شما با داشتن 41محدوده که دارای مشکل حاد آبی هستند با چالش بزرگی در این بخش رو به رو است، برای برون رفت از این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟
همانطور که اعلام شده یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان، وضعیت نگران‌کننده منابع آبی است. خشکسالی‌های متناوب، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و سوءمدیریت، موجب بحران آبی و افت سطح آب زیرزمینی دربیشترمناطق استان شده است. از 43محدوده مطالعاتی آبی استان، 41محدوده آن با مشکلات حاد آبی شامل ممنوعیت، فقدان آبخوان و تغییرات منفی سطح آب مواجه است. در این راستا برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی با اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و طرح احیا و تعادل بخشی از منابع آب زیرزمینی کشور، بالغ بر4 هزار و 350 حلقه چاه فاقد پروانه (چاه‌های فرم 5) درسطح استان شناسایی شده که تلاش داریم پلمب  و مسدود شوند. میزان برداشت از چاه‌های مجاز نیز از طریق الزام نصب کنتورهای هوشمند درحال کنترل بوده و موضوع اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری نیز ازدیگر برنامه‌های مهم استان برای افزایش بهره‌وری از منابع آبی موجود است.
سیستان و بلوچستان از استان‌های جوان کشور است که طبق آمارها شاخص نرخ بیکاری بالایی دارد، از این رو، برنامه مشخصی در خصوص ایجاد اشتغال بخصوص برای جوانان دارید؟
بخش عمده جمعیت بیکار استان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. از همین رو یکی ازمهم‌ترین اولویت‌های دولت درسطح کشورحمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، رونق اقتصادی و توسعه اشتغال است. در این زمینه طرح‌های مهمی از قبیل طرح اشتغال فراگیر، طرح تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط (طرح رونق تولید)، توسعه وایجاد اشتغال پایدار درمنابع روستایی وعشایری و.... درحال اجراست. دراین راستا کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به طور منظم برگزار و مشکلات بنگاه‌های تولیدی را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. با تلاش‌های انجام شده تعدادی از واحد‌های مهم تولیدی نیز به چرخه تولید برگشته و بسیاری از بنگاه‌های تولیدی که به‌ دلیل کمبود نقدینگی امکان ادامه فعالیت نداشته یا کمتراز ظرفیت کار می‌کرده‌اند از طریق اعطای تسهیلات فعال شده و ضمن حفظ اشتغال موجود، زمینه ایجاد اشتغال جدید  در این بنگاه‌ها فراهم شده است.
هر سال وقوع پدیده گرد و غبار بخش زیادی از استان بویژه منطقه سیستان را درگیر و مشکلاتی را برای ساکنان آن ایجاد می‌کند، سیاست‌های شما دراین خصوص چیست؟
با توجه به اینکه معضل بروز ریزگردها دارای 2 منشأ خارج و داخل استان است، سند ملی مدیریت یکپارچه تالاب بین‌المللی هامون تدوین شده و درقانون بودجه ردیف متمرکزی با عنوان مطالعه، حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی هامون ایجاد شده است.همچنین مطالعات اولیه شناخت منشأ و مکانیسم وقوع طوفان دردشت سیستان توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان صورت پذیرفته است. از طرفی، ثبت هامون دریونسکو به‌عنوان ذخیره گاه زیستکره برای رفع چالش‌های فرامرزی این تالاب و جذب همکاری‌های بین‌المللی ازمهم‌ترین اقدامات بین‌المللی  صورت گرفته است.
با تلاش دولت دستاوردهای مهمی دربخش‌های مختلف اقتصادی استان بخصوص در حوزه کشاورزی به دست آمده، مهم‌ترین شاخصه‌های این طرح‌ها که منجر به توسعه شده، کدام بوده است؟
22 سند توسعه در بخش کشاورزی برای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و بالفعل شدن ظرفیت‌های استان تدوین شده است. با تلاش‌های انجام شده تولید 14هزارتن مرغ درسال 91 به 46 هزارتن درسال 95 افزایش یافته و ضریب خوداتکایی استان از21 درصد به 74 درصد رسیده است. تولید تخم مرغ استان از 4 هزار و 200 تن درسال 91 به 15هزار و 200 تن درسال 95 افزایش یافته و ضریب خوداتکایی استان از 26 درصد به 77 درصد افزایش یافته است.همچنین 7واحد صنعتی پرورش شترمرغ دراستان راه‌اندازی شده و استان رتبه دوم درسطح زیرکشت و تولید محصول خرما، رتبه اول میزان صید، رتبه سوم درتولید گیاهان دارویی، مقام اول ازنظر سطح زیرکشت و تولید موز و مقام دوم ازنظر سطح زیرکشت و تولید انبه را درکشور به خود اختصاص داده است.
سیستان و بلوچستان رتبه دوم کشوری در حوزه اکتشافات معدنی را دارد. سهم استان در پهنه اکتشافات معدنی چند درصد است؟
مطالعات پهنه‌های معدنی استان درسطح 85 هزارکیلومتر مربع آغاز شده که پس از تکمیل مطالعات فازشناسی و پی‌جویی مقدماتی منجر به معرفی 15اندیس (نشانه معدنی) ظرفیت‌دار  در پهنه نوار مرز و پهنه سراوان شده است. استان رتبه دوم کشوری را دربخش اکتشافات معدنی به خود اختصاص داده و در این راستا سهم استان در پهنه اکتشافات معدنی درکشور 25 درصد است.
هرچند سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مرزی کشور است، اما به نظر می‌رسد از این ظرفیت آن طور که باید برای توسعه استفاده نشده است. برنامه مشخصی برای بهره‌گیری از این ظرفیت دارید؟
یکی ازمهم‌ترین اقدامات دولت تدبیر و امید با هدف بهره‌گیری از مزیت‌های استفاده نشده منطقه سیستان در بازرگانی و ترانزیت با کشورهای هدف بویژه افغانستان، تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان درشورای عالی مناطق آزاد و هیأت دولت و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی بوده است. تصویب ایجاد مرزهای رسمی در «ریمدان» و «پیشین» در هیأت دولت و صدور مجوز ایجاد 5 بازارچه مرزی جدید دراستان از دیگر اقدامات مهم دولت برای توسعه بازرگانی با کشورهای همسایه است. همچنین با عنایت ویژه دولت تدبیر وامید به توسعه استان، طرح‌های مهمی از جمله طرح انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، فاز اول طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار اراضی دشت سیستان، باند دوم فرودگاه زاهدان و ساخت کارخانه کنسانتره مس در منطقه «چهل کوره» نصرت آباد با حضور رئیس جمهوری مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. طرح‌های مهمی از قبیل احداث خط راه‌آهن چابهار- زاهدان، بزرگراه چابهار به میلک، خط انتقال گاز ازایرانشهر به چابهار، اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در100 هزار هکتار از اراضی جنوب استان، احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار و...  نیز درحال اجراست.
ایجاد بسترهای مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه است. در استان شما تا کنون چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟
طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ازجمله کارخانه تولید لوله «جی‌آر پی» درشهرستان نیمروز و طرح فرآوری آنتیموان (عنصر شبه فلز) درمنطقه «سفید آبه» مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. طرح‌های مهمی از قبیل ساخت مجتمع فولاد مکران، ساخت مجتمع پتروشیمی درچابهار، کارخانه تولید لاستیک خودرو و طرح‌های تولید کاشی وسرامیک درشهرک صنعتی «رامشار»، ساخت نیروگاه 20 مگاواتی خورشیدی درزاهدان، ساخت نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی در منطقه «لواریاب» سه‌راهی دشتک، ساخت کارخانه سیمان «تیسو» و... نیز در حال اجراست که راه‌اندازی آنها تحول شگرفی را در توسعه اقتصادی استان رقم خواهد زد. ضمناً واحدهای مهم تولیدی از قبیل کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر، کارخانه آرد سیستان، کشتارگاه‌های صنعتی طیور، واحد پوشاک «تاسوکی باف»، واحد تولید شیره خرما شرکت نخل طلایی بلوچ و... باهدف افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار مجدداً احیا و راه‌اندازی شده است.
برنامه‌تان درخصوص گذرهای مرزی استان و معیشت مرزنشینان چیست؟
در چند سال اخیر، دولت نگاه ویژه‌ای به مرز داشته و توسعه اقتصادی نواحی پیرامون آن از اولویت‌های مهم، طی این مدت بوده است. اقدامات مهمی در طول سال‌های اخیر برای بهبود وضعیت مرزنشینان و توسعه اقتصاد مرز صورت پذیرفته و سیاست کلی بر این بوده تا اساس فعالیت واحدهای اقتصادی پویا در مرزها مانند بازارچه‌های مرزی، تعاونی‌های مرزنشینان، تعاونی‌های عشایری و روستایی بر پایه بهره‌مندی مردم و ساکنان مرزها از فعالیت و عملکرد این واحدها باشد. درحال حاضر برنامه‌ها و طرح‌های متنوعی برای توسعه اقتصاد مرز در حال انجام است که سعی خواهد شد در آینده نیز استمرار یافته و حتی دامنه شمول آنها افزایش یابد. همچنین از دیگر طرح‌ها نیز می‌توان موارد زیر را برشمرد:
- تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فعالیت بازارچه‌های مرزی.
- راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی موقت جدید در استان و فراهم آوردن امکان فعالیت مرزنشینان در بازارچه.
- رونق فعالیت تعاونی‌های مرزنشینان با فروش سوخت مرزنشینان در شعاع 20کیلومتر مرز.
- استمرار طرح فروش سوخت به مرزنشینان ساکن در شعاع 20 کیلومتر مرز و پیگیری برای افزایش سهمیه سوخت استان.
- حل موانع واردات دام زنده به منظور تأمین گوشت قرمز مورد نیاز کشور و استان.
- توسعه فضای پایانه‌های مرزی و انجام اقدامات لازم جهت تسریع در عبور کالا و مسافر از مرزهای رسمی.
- ایجاد و راه‌اندازی پایانه‌های مرزی ریمدان و پیشین.
بر اساس تقسیمات کشوری تعدادی از روستاهای استان قابلیت تبدیل شدن به شهر را دارند. برای این موضوع چه پیگیری‌هایی انجام شده است؟
۱۲ طرح توجیهی تبدیل مراکز بخش‌های استان به شهر تهیه و به وزارت کشور ارسال شده که در حال حاضر با یکی از این طرح‌ها موافقت شده است. وزیر کشور در راستای اجرای ماده ۱ قانون اصلاح ومواردی از قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، با تبدیل روستای «ساربوک» شهرستان قصرقند به شهر موافقت کرده است. با پیگیری‌های به عمل آمده ۱۱ طرح دیگر توسط وزارت کشور در دست بررسی است که پس از گذراندن مراحل قانونی و اداری لازم تعیین تکلیف می‌شود.
طبق آمارهای کشوری، سیستان و بلوچستان در میان استان‌هایی که آمار حاشیه نشینی بالایی دارند، قرار دارد. در این خصوص دولت و تیم اجرایی شما برای رفع این مشکل برنامه‌ای را در نظر دارد؟
گسترش حاشیه نشینی در برخی شهرهای استان از جمله زاهدان و چابهار مطرح است. توسعه نامتوازن، عامل اصلی ایجاد حاشیه نشینی در شهرهاست. توجه نکردن به روستاییان و فراهم نکردن امکاناتی از قبیل زیرساخت‌های ایجاد اشتغال موجب شده  ساکنان روستاها و شهرهای اطراف به حاشیه شهرها مهاجرت کنند. ایجاد صنایع و کارگاه‌های کوچک، توجه به توسعه و اقتصادی کردن بخش کشاورزی، حمایت از صنایع دستی روستاییان و توجه به ظرفیت‌های موجود برای ایجاد کار و کسب در حوزه خدمات از جمله مهم‌ترین مباحثی است که با برنامه‌ریزی و تمرکز بر آنها ضمن ایجاد ماندگاری، زمینه مهاجرت معکوس به روستاها و شهرهای کوچک فراهم می‌شود.

دیوان عالی امریکاحکم داد / الواح هخامنشی در مسیر بازگشت به ایران

دیوان عالی امریکا رأی داد که بازماندگان حملات 11 سپتامبر نمی‌توانند برای گرفتن غرامت از ایران الواح گلی هخامنشی را از دانشگاه شیکاگو بگیرند و حراج کنند. به گزارش روزنامه ایران، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور بازگرداندن الواح گلی هخامنشی را موکول به رأی دیوان عالی امریکا دانسته بود. این الواح در دهه ۴۰ از طریق بندر بوشهر به امریکا رفت تا به رسم امانت در اختیار دانشگاه شیکاگو برای مطالعه قرار گیرد. این پنجمین محموله‌ای است که دولت روحانی به دنبال بازگرداندن آن به کشور است. شرایط بین‌المللی بعد از ورود روحانی به کشور باعث شد تا چهار محموله از ابتدای دولت اول روحانی به کشور بازگردد. نخستین محموله 349 قلم اشیای باستانی مربوط به منطقه خوروین بود. این محموله از بلژیک وارد ایران شده است. دومین محموله شامل 108 اشیای تاریخی و سومین محموله نیز
 30 قطعه اشیای تاریخی از شیکاگو و رم به ایران  بازگشت. چهارمین مجموعه، محموله قاچاق لوح‌های ساسانی بود که از امریکا به ایران بازگردانده شد. این اشیای تاریخی شامل 73 «گل‌مهره» مربوط به دوره ساسانی بوده که تحویل موزه ایران شده است.

نظر مردم درباره مرگ‌های ساختگی/ «مرگ‌بازی» در جامعه ایرانی

حسن فرامرزی
درست در روزی که ما از مخاطبان «ایران» درباره مرگ خواهی در جامعه ایرانی و ساختن مرگ‌های جعلی نظرخواهی می‌کردیم خبر رسید که یک هواپیمای مسافربری در کشور سقوط کرده است. پشت این اتفاق تلخ البته مرگی واقعی بود و بسیار تلخ اما خبر مرگ‌های جعلی چه؟ آیا ما آنچنان به مرگ عادت کرده‌ایم و به آن خو گرفته‌ایم که می‌خواهیم درست یا نادرست، واقعی یا غیر واقعی مرگ را کنار خود بنشانیم و آب و نانش بدهیم؟ اوایل هفته بود که خبر وخامت حال استاد شجریان در رسانه‌ها تکذیب شد. پیش‌تر منابعی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبر وخامت حال این هنرمند برجسته را منتشر کرده بودند، به گونه‌ای که دیگر امیدی به ادامه حیات ایشان نیست. این خبر را گره بزنید به خبرهای مشابه درباره مرگ ساختگی هنرمندان و ستاره‌ها و مشاهیر. حتی ما که در رسانه فعال هستیم شاید دقیق ندانیم که فی المثل چند بار در این سال‌ها خبر مرگ جمشید مشایخی در سایت‌ها و منابع خبری درج و تکذیب شده است و البته مرگ هنرمندانی دیگر مثل محمدعلی کشاورز و دیگران. احساس می‌کنی دست کم بخشی از جامعه ایران چه در قالب خبرسازان و چه در قالب اشاعه دهندگان خبر بدش نمی‌آید که بود و باش و هویت خود را در مرگ دیگران ببیند، انگار که به وجد می‌آید دیگران را در صورت مردگان ملاحظه کند، مثل آدم‌هایی که در روزهای اعدام‌های عمومی با وجد و اشتیاق دور چوبه دار جمع می‌شوند و از شب قبل جایی در آن نزدیکی‌ها برای خود رزرو می‌کنند که مبادا فاصله و زاویه مناسب تماشای این نمایش مهیج را از دست بدهند. این پرسشی بود که ما از مخاطبان خوب به صورت تلفنی، پیامکی و در کانال پرسیدیم که  به نظر شما ریشه‌های استقبال از مرگ آدم‌ها در جامعه امروز ایرانی  در کجاست؟

ما خمار خبر بدیم و اگر نشنویم استخوان هایمان درد می‌کند
محبوب ناصری – تماس تلفنی: برمی‌گرده به آن عادت عجیب‌مان یعنی خبر بد گفتن و خبر شنیدن و لذت بردن از آن، مدتی که خبر ناگواری نشنویم استخوان هایمان درد می‌کند، چون زنده‌ها مرده پرست هستند و منتظریم شخصی به رحمت خدا بره تا ناله سر بدیم که چه شخص نازنینی! چه حیف شد مرد. شروع کنیم در شبکه‌های اجتماعی تسلیت فرستادن، غم خوردن و دریغ اینکه وقتی زنده هستن کسی حالشون رو نمی‌پرسه و سراغشون رو نمی‌گیره.‎ برخی سایت‌ها و رسانه‌ها برای چند کلیک ساده حاضر هستند دست به هر عمل شنیعی بزنند. اینها برای جذب مشتری‌های لحظه‌ای دائماً در حال تراشیدن دروغ از مرگ بازیگران و هنرمندان تا آگهی‌های استخدام دروغین و... هستند.‎ فرهنگ یک کلاغ چهل کلاغ و از کاه کوه ساختن هم بی‌تأثیر نیست. استدلالمان این است که وقتی هنرمندی به بیمارستان مراجعه می‌کند یعنی دیگر امیدی نیست. و حالا اگر رسانه‌ای در حال عبور از جلوی در بیمارستانی باشد و از عوامل بیمارستان جست‌و‌جو کند آنها هم برای وخیم جلوه دادن یک کلاغ را چهل کلاغ می‌کنند.
قدیم هیچ کس برای گفتن خبر مرگ پیشقدم نمی‌شد
پژمان لار- 739...0917: احتمالاً در خبرنگاران این ذهنیت وجود دارد که ما ایرانی‌ها مردمی فضول هستیم و مرتب در زندگی دیگران سرک می‌کشیم برای همین خبر ازدواج یا مرگ افراد مشهور را در بوق و کرنا می‌کنند آن هم به دروغ. خبر کذب مرگ افراد محبوب احساسات مردم را جریحه دار می‌کند. خبر فوت واقعاً تلخ است و فکر نمی‌کنم هیچ کس دلش بخواهد چنین خبری را به خانواده‌ای بدهد، قدیم ترها این طور بود که هیچ کس برای گفتن خبر مرگ پیشقدم نمی‌شد.
جامعه ما افسرده شده و مزاجش مزاج مرگ است
شکوفه شیبانی – 707...0919: جامعه ما به نوعی می‌توان گفت که حالت افسردگی گونه را به خود گرفته مزاج افراد به سمت شنیدن خبر‌های غم انگیز سوق پیدا کرده است و این علتش تنها خود مردم نیستند کشور ما وقتی برای برپایی جشن‌های مختلف که در گذشتگان ما بوده، ولی اکنون برنامه‌ای ندارد ناخودآگاه مزاج مردم را تغییر می دهد بنابراین ،این موضوعی است که باید تمامی افراد جامعه برای آن چاره اندیشی کنند.
ما دنبال مرگ نیستیم، مرگ دنبال ماست
محمد رضا کیانی- 568....0912: من با این تحلیل که مردم ایران دنبال خبرهای مرگ می‌گردند موافق نیستم. فکر می‌کنم درست‌تر این است که بگوییم مرگ دنبال مردم ایران می‌گردد. وقتی هر روز و هر سال شاهد سوانح جاده‌ای و هوایی و دریایی هستیم این یعنی مرگ از همه راه‌های ممکن دنبال ما می‌گردد و صد البته به خاطر ضعف مدیریت و چیزهای دیگر زودتر یقه ما را می‌گیرد.
پول و دیده شدن، ریشه استقبال از مرگ‌های جعلی
آقای زمانی - تماس تلفنی: چند عامل به نظرم نقش داره: یه عده می‌خوان کانالشون مرکز توجه بشه، فالووراشون بره بالا، یه کم مورد توجه قرار بگیرن چون کمبود توجه دارن، دوست دارن از جانب مردم مورد توجه قرار بگیرن. فقط هم موضوع مرگ نیست، تیترهای جذاب خبری هر چند دروغ برای جذب مخاطب. اگر بخواهیم تخصصی به این موضوع نگاه کنیم به خاطر جذب مخاطب است، به طور مثال یه خبری جعلی نیست ولی عکس یه نفر دیگه رو می‌زنه بعد می‌گه اشتباه شده، برای افزایش مخاطب و سود بیشتر این کار را انجام می‌دهند. در کل ریشه‌های استقبال از مرگ آدم‌ها در جامعه امروز ایرانی در پول و سود بیشتر است، رسانه‌ها به خاطر جذب مخاطب و تبلیغ بیشتر از هر خبر و تیتری استفاده می‌کنند، این طور نیست که از مرگ دیگران خوشحال باشند، نه ،
هراز چند گاهی موضوعی را به چالش می‌گذارند و بعد آن را تکذیب می‌کنند.
ترفندی برای عضوگیری
مهسا جهاندیده- کانال تلگرام «ایران»: الان کانال‌های تلگرامی برای  برانگیختن حس کنجکاوی افراد و ترغیب‌شان برای عضویت در کانال هایشان به این ترفند رو آورده‌اند که خبر مرگ افراد مشهور را تیتر می‌کنند و بعد اگر سر بزنی هیچ خبری نیست و صرفاً برای کشاندن افراد به کانال‌های‌شان دست به دامان خبر مرگ افراد می‌شوند. این تبلیغات صرفاً برای
جذب مخاطب است.
ما مقصریم که به استقبال اخبار مرگ می‌رویم؟
سمیرا بهمنی – 272...0916: وقتی می‌خواستم پاسخ این سؤال را بفرستم، داشتم در ذهنم مرور می‌کردم که بله! ما فقط بلد شده‌ایم غم‌ها را تعقیب کنیم اما چشمم خورد به اخبار و حادثه دلخراش سقوط هواپیما و کشته شدن هموطنانم. تنم لرزید؛ آیا واقعاً مقصر ماییم که به استقبال اخبار مرگ می‌رویم؟!
این دروغ پراکنی‌ها ظالمانه است
550...0938: از نظر من آنهایی که این اخبار را پخش می‌کنند فاقد وجدان هستند. لحظه‌ای خودشان را به جای خانواده آنها قرار نمی‌دهند و ظالمانه دروغ پراکنی می‌کنند. خدا از سر تقصیراتشان نگذرد.
از بس که رسانه‌ها از مرگ می‌گویند
904...0915: تا حدود زیادی رسانه‌ها ذائقه ما را مدیریت می‌کنند. آنها از مرگ بگویند ما هم پیگیر زندگی و مرگ افراد مشهور می‌شویم. ضمن اینکه من خودم به شخصه دلم می‌خواهد اگر قرار است دروغی بشنوم این دروغ راجع به ازدواج‌ها و عروسی‌های دروغکی باشد؛ شاید یک دفعه راست از آب در آمد.
این شایعات لزوماً بد نیست
739....0913: این شایعات لزوماً بد نیست، نشانه این است که ما آدم‌های پیگیری هستیم و جان افراد محبوب برایمان مهم است و نگران آنهاییم.
آن قدر مرگ واقعی هست که این شایعات را دنبال نکنم
بدون نام -کانال تلگرام «ایران»: والا من اصلاً از اخبار مرگ استقبال نمی‌کنم. در اطراف‌مان و به طور واقعی آنقدر مرگ و میر اتفاق می‌افتد که دیگر مجالی برای پیگیری چنین اخبارهایی ندارم ولی خدا به افرادی که چنین شایعاتی را می‌پراکنند انصاف دهد. یکی مثل استاد شجریان یک سرمایه ملی برای مملکت است. حیف است این اخبار را راجع به ایشان بگوییم.
سنگدل شده‌ایم و از مرگ آدم‌ها جوک می‌سازیم
کرمی- بوشهر- 376...0917: به نظرم وقتش رسیده که ما مردم ایران در خیلی از رفتارهایمان تجدید نظر کنیم. وقتی آن قدر سنگدل شده‌ایم که حتی از مرگ آدم‌ها جوک می‌سازیم چرا خبر مرگ غیر واقعی نسازیم. شما سری به تلگرام بزنید و ببینید ملت با چه چیزهایی دارند شوخی می‌کنند آن وقت دیگر تعجب نمی‌کنید اگر ببینید مرگ را آن هم مرگ غیر واقعی سوژه می‌کنند.
ملتی که کمبود تفریح دارد پس با مرگ تفریح می‌کند
خانم سوده – تماس تلفنی: شاید نظرهای ما کارشناسانه نباشد اما آنچه در اطراف می‌بینیم و می‌شنویم دلالت بر این دارد که آنقدر که مرگ برای ما جذاب و خبر ساز شده تولد این ویژگی را ندارد. اینکه خبرهای ضد و نقیض از مرگ هنرمندان هراز چندگاهی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود به خاطر ستاره بودن و البته رشد بی‌حد و حساب کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی است. از دیرباز زندگی، ازدواج، بچه دار شدن، طلاق گرفتن و مرگ ستاره‌ها یا همان آدم‌های معروف برای شهروندان عادی مهم است نه فقط ایران بلکه همه کشورها و میان همه شهروندان اما آنچه که در ایران به چشم می‌خورد شایعه پراکنی است. هر مدیر گروه و کانال تلگرامی برای بالا بردن تعداد بازدید کنندگانش هراز چندگاهی از این شیطنت‌ها انجام می‌دهد پیشتر آن را در سایت‌ها می‌دیدم و زیر سر خبرنگاران بود با تیتر‌های عجیب و غریب، حال این شگرد دست به دست به مدیران کانال‌ها انتقال پیدا کرده
تا مخاطبان کانال‌های خود را افزایش دهند. یکی از دلایلش استفاده بی‌رویه ما از اینترنت و شبکه‌های مجازی است و دلیل دیگرش بیکاری! بله اگر جوانان سرگرمی‌های بهتری داشتند دیگر بیشتر وقتشان را در گوشی تلگرام نمی‌گذراندند. برای برچیده شدن این شایعات باید فکری به حال سرگرمی‌های جدید برای گروه‌های سنی مختلف جامعه کرد تا از اوقاتشان بهتر استفاده کنند.
اینکه ما 5 صبح برای دیدن صحنه اعدام فردی از خواب می‌زنیم و به محل می‌رویم به خاطر درس عبرت گرفتن نیست بلکه ما عادت کردیم صحنه مرگ ببینیم از سر بریدن و قربانی کردن حیوانات گرفته تا دیدن صحنه‌های اعدام. وقتی جلوی چشمان یک کودک جان حیوانی گرفته می‌شود و سر می‌برند او وقتی بزرگ شود دیگر ترسی از دیدن مرگ یک انسان هم ندارد. نخستین آجر زندگی‌مان کج گذاشته شده و تا ثریا هم دیوار زندگی‌مان مسیر اشتباه را می‌رود.‎